I butikerna till stora klädkedjor finns det ofta ett stort urval av olika sorters kläder från olika större modekedjor. Dessa är ofta massproducerade och finns därmed i lika många exemplar som det finns människor i Sverige. Att de massproduceras på denna skala eftersom de är populära och både modekedjorna och klädaffären vet att de kommer sälja slut. Det som alltid säljer slut först är barnkläder, och då specifikt de i bebisstorlek. Detta eftersom det varje dag föds nya bebisar till nya föräldrar, och dessa behöver kläder att ha på sig. Även de senaste modet brukar sälja slut fort, framförallt är det på våren som flest verkar vilja handla en ny garderob. Det är därför klädbutiker ofta planerar in en vårrea någon gång under våren. Då är de garanterade att de säljer slut på alla kläder.
För en liten butik är det annorlunda, en liten butik kan inte lagra flera tusentals modeller av samma sorts tröja, byxor eller shorts. Istället måste små butiker istället gå på hög kvalitet från etablerade klädgrossister. Hög kvalitet från grossist kläder i kombination med bra service och stort kunnande är det som krävs för att mindre butiker ska kunna vara kvar. Tyvärr har vi på senare år sett butik efter butik falla för trycket av internet och större konkurrenter. Det spelar ingen roll om det är i Sverige eller USA eller någon annanstans, butik efter butik måste stängas igen och företag gå i konkurs.
För att en liten klädbutik ska klara av att hålla sig kvar krävs utöver det som redan har nämnts även ett stort stöd från befolkningen i den stad, by eller ort som butiken ligger i. Med stort stöd menas att människor faktiskt är villiga att handla i butiken, även om det är något dyrare än i de stora köpcentren eller online. Slutar människorna att handla i butiken så kommer den tvingas att stänga igen. Det är något som en liten klädbutik ska behöva göra.