Billiga leksaker hade varit bra för butiker

Det man har sett de senaste åren är att konsumenter vill ha grejer snabbt och helst så billigt som möjligt. Det är därför som stora affärer som BR Leksaker och Toys R Us gick i konkurs i början av 2019, de klarade helt enkelt inte av att leverera riktigt billiga leksaker tillräckligt snabbt. Istället handlar konsumenterna i onlineaffärer som Amazon, Wish och Jollyroom. Där kan de hitta tusentals olika leksaker för endast en bråkdel av det affärerna i stan tar.

Att affärer inne i stan måste ta mer för exakt samma leksak har mycket att göra med att de också måste betala för hyra av lokal, samt personal, el och vatten. Onlineaffärer behöver i sin tur bara betala för personal och lager.

För att vinna tillbaka den gemene konsumenten måste butikerna i landets städer satsa mer på den personliga aspekten, detta för att de förmodligen inte kan konkurrera med lägre priser. Det hade varit bra för att få in fler betalande kunder i butiken ifall de fysiska butikerna började sälja billiga leksaker från leksakstillverkare som https://vikingtoys.se/, men då de då skulle gå med förlust är det inte en hållbar strategi. Det är därför som de måste fokusera på att göra besöken där mer personliga. Detta innebär att man bemöts på ett sätt som känns både välkomnande och genuint. Helst bör personalen direkt kunna känna igen en kund och instinktivt veta vad denna kan vara ute efter. Och då komma med förslag, samt visa var varan finns. Gör man det kommer fler och fler att vilja handla i affären. I dagens sociala media värld kommer ryktet om en sån affär att sprida som en löpeld på sociala medier, vilket kommer ge ännu fler kunder och intäkter.

Detta kan vara svårt för en stor butik, men absolut något som en liten butik skulle klara av.